Поради психолога "Педагогам, Дітям, Батькам"

 

АРТ-ТЕРАПІЯ ДЛЯ ДИТИНИ – ВПРАВИ!

(рекомендації для батьків)

 

       Мистецтво це дивовижний інструмент для терапевтичної практики, і воно може бути використано, щоб допомогти людям відчувати себе краще. Мистецтво є формою самовираження і не може існувати без емоцій. Люди висловлюють свої думки і краще усвідомлюють емоції через художнє вираження і через творчий процес.

Переваги

    Арт-терапія викликає емоційний катарсис (осмислення, оновлення, розрядку).

Самореалізації. Створення матеріального твору може підвищити впевненість в собі і активізувати почуття власної гідності. Особисте задоволення приходить від творчого і аналітичного компонентів художнього процесу.

Розширення прав та можливостей.

§  Арт-терапія може допомогти людям, візуально висловити емоції і страхи, які вони не можуть висловити за допомогою звичайних засобів, і може дати їм відчуття контролю над цими почуттями.

§  Ефективний спосіб релаксації і зняття стресу- арт-терапія сама по собі або в поєднанні з релаксаційним техніками.

АРТ-ТЕРАПІЯ ДЛЯ ДИТИНИ – ВПРАВИ!

Матеріали

                    Матеріали обмежуються тільки фантазією клієнта і терапевта. Це може бути папір, полотно, картон, різні фарби, фломастери, олівці, вугілля, крейда, тканини, стрічки, клей, глина, дерево, дріт, природні елементи (наприклад, раковини, листя та ін.). Надання різних матеріалів різних кольорів і текстур може підвищити зацікавленість в процесі привести до більш глибокого дослідження своїх емоцій. Вкрай важливі відповідні речі, такі, як ножиці, кисті, гумки, клейові пістолети, халати і серветки. І в результаті творчості може вийде справжній витвір мистецтва, хоча це не є метою арт-терапії.

ПРИКЛАДИ АРТ-ТЕРАПЕВТИЧНИХ ВПРАВ

1.    Вправа «Квітка»

Мета: розвивати уяву, дрібну моторику рук, знімати емоційну напругу.

Матеріали: папір, пензлі, фарби, олівці, фломастери.

Закрий очі і уяви прекрасну квітку. Як вона виглядає? Як вона пахне? Де вона росте? Що її оточує? А тепер відкрий очі і спробуй зобразити все, що представив. Який настрій у твоєї квітки? Давай придумаємо історію про нього.

Примітки: важливо закінчить вправу на позитивному настрої, якщо дитина склав сумну історію або у його квітки поганий настрій, то можна запропонувати змінити малюнок або історію так, щоб настрій стало хорошим.

2.    Вправа «Караулі  Вінікотта»

Мета: розвивати уяву, дрібну моторику рук, вміння розуміти партнера без слів, знімати емоційну напругу.

Матеріали: папір, карандаш. Нарісуй будь-які лінії, які тільки захочеш. А зараз я продовжу твій малюнок. Хочеш продовжити малюнок ще? Давай подумаємо, на що схожі наші каракулі? Домалюємо відсутні деталі?

Примітки: ведеться своєрідний діалог на папері, який може тривати до тих пір поки обидва не вирішать, що малюнок закінчено. Можна намагатися побачити в каракулях сенс, а можна просто водити олівцем по папері слухаючи своє тіло.

3.    Вправа «Маска»

Мета: розвивати уяву, просторове мислення, мову, можливість спробувати нові ролі, відпрацювати турбуючі ситуації.

Матеріали: картон, кольоровий папір, фломастери, дрібні деталі для прикраси маски, гумка для кріплення маски, ножиці.

Давай уявимо, що нас запросили на бал-маскарад. Яку б маску ти одягнув? Давай спробуємо її змайструвати. А тепер давай розіграємо історію, яка могла б статися на балу з цими масками.

Примітки: не показуйте дитині зразок – нехай сама придумує маску, ви можете допомогти тільки з конструкцією. Підбадьорюйте дитини. Неправильних або не красиві масок бути не може, тому що тільки малюк знає, якою вона має бути. Включайтеся в гру і програвайте ситуацію в різних варіантах.

Досвід показує, що малювання нетрадиційними матеріалами дозволяє дитині:

§  отримувати незабутні позитивні емоції;

§  активізувати художній потенціал;

§  привчитися до творчості;

§  розвивати думки (як ще можна зобразити? як інакше?);

§  розвивати самостійність;

§  розвивати уявлення;

§  розвивати дрібну моторику рук;

§  проявити індивідуальність (немає однакових робіт);